Mästers manuskript -- orangerier

Digitaliserade ritningar av orangerier

Alvin är en nationell plattform för långsiktigt bevarande och tillgängliggörande av digitaliserade samlingar och digitalt kulturarvsmaterial (handskrifter, personarkiv, bilder, kartor och äldre tryck), men också en katalog över material som ännu inte digitaliserats. Den utvecklas och drivs av Uppsala universitetsbibliotek i samarbete med Göteborgs universitetsbibliotek och Universitetsbiblioteket, Lunds universitet. Flera andra kulturarvsinstitutioner är också medlemmar i Alvin.

Kungliga biblioteket digitaliserar också sina kulturarvssamingar. KB:s digitalieseringar finns i Libris.

Europeana är en EU-gemensam kulturarvsdatabas, som innehåller drygt 50 miljoner digitaliserade objekt,

Gernandts ritningar

Hämtad från Alvin, klicka på bilden för att komma till posten i Alvin där du kan zooma och få tillgång till metadata.

Andra ritningar för orangerier

Plan och Facade af Orangerie-Huset uti KungsTrädgården i Stockholm

Genomskärning af nya Orangerie Byggnaden i Upsala tagen efter lienean A.B. på Grundritningen.

Hämtad från Alvin, klicka på bilden för att komma till posten i Alvin, där du kan zooma bilden och får metadata.

Profil et coupe de l'Orangeris à faire à Chantily ce premier janvier 1683; pavillon joynant l'aurangeris et ma galleris; ensiene galleris : [dessin]

Hämtad från Europeana. Klicka på bilden för att komma till posten i Europeana, där du kan zooma och få tillgång till metadata.

Public Domain Mark 1.0

Orangeriet vid Gunnebo slott