Om kursen Perspektiv på kurs
Syfte
Syftet med kursen är att ge deltagarna tillfälle att fördjupa sina kunskaper inom framförallt lärande och kursplanering samt att fördjupa sig i högskolepedagogisk litteratur. Ytterligare ett syfte är att deltagarna, genom den individuella uppgift som ingår i kursen, får möjligheter att utveckla den egna undervisningen.
Mål
Deltagarna ska efter genomförd kurs kunna
Innehåll
Kursen baseras på ett antal core concepts centrala för kursdesign: pedagogiskt ledarskap; kunskapssyn; examination, bedömning och utvärdering; lärandemiljöer; självstyrt lärande. Kursen bygger på högskolepedagogisk litteratur och forskning. Stort avseende fästs vid reflektion och undervisningens modellvärde till exempel genom presentation och användning av ett antal olika digitala verktyg.
Genomförande Kursen genomförs i en blandad lärandemiljö där arbete sker delvis vid fysiska träffar samt online. Vi använder LUBox som samarbetsyta och Libguide som en resursbank. Moment av auskultation, presentationer och gruppdiskussioner ingår. Deltagarna kommer att arbeta aktivt med en portfölj under kursens gång. Kursdeltagaren väljer själv core concept att fördjupa sig särskilt i och gruppvis presentera under kursen. Inför varje kurstillfälle ingår ett läspensum ur kursboken Creating Significant Learning Experiences: An Integrated Approach to Designing College Courses av L Dee Fink. Arbetet sker i stor omfattning i grupper som håller ihop under hela kursen. Gruppens arbete sker huvudsakligen på schemalagd tid och kan handla om att förbereda gemensamma undervisningspass och presentationer.
Medicinska fakulteten, Lund