LibGuides: vägledning & riktlinjer

Varför tillgänglighet

Enligt DOS-lagen (Lagen om tillgänglighet till Digital Offentlig Service) ska våra webbplatser och system vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättning.

Verktyget LibGuides uppfyller i sig de krav som finns. Du som guideäagare eller redaktör behöver dock tänka på tillgängligheten i eventuella dokument i din guide och på länkningen.

Tillgängliga länkar

Länkar bör som standard öppnas i samma fönster.

Det bästa sättet att lägga in länkar i LibGuides är att välja innehållstypen Link. Då kan du redigera din länk steg för steg.

1. Default i LibGuides så öppnas länkar i samma fönster. Ändra inte i Window target annat än om du har särskilda skäl.

2. Använd Proxy för länkar till de av bibliotekets digitala resurser där licensen enbart tillåter tillgång för studenter och anställda, inte för öppna resurser.

3. Skriv gärna en beskrivning av resursen du länkar till

4. Välj alternativet Display beneath item title. Övriga alternativ är inte tillgängliga.

Vill du av någon anledning att länken ska öpnas i nya sida/ny flik, ange det i länktiteln: Webbriktlinjer (ny sida)

Tillgängliga dokument

Dokument som läggs upp på våra webbplatser ska vara tillgängliga, det gäller också våra LibGuides.

Överväg ALLTID om du i stället kan publicera innehåll direkt i guiden i stället för ett dokument. Om innehållet bäst lämpar sig för att publiceras i ett dokument, så ska du följa de mallar och instruktioner för tillgängliga dokument som finns i LU:s bildbank.

Använd text i stället för bild

Använd text i stället för bild för att visa text. Det är viktigt eftersom uppläsningsverktyg som talsyntes och skärmläsare inte kan tolka bilder.

När du använder bilder, t ex skärmdumpar, lägg in en alternativ text (ALT-text )som ger samma information som bilden. Det är enkelt att göra i LibGuides:

Skärmdumpen visar hur man fyller i alternativ text