VFU - för handledare på Arbetsterapeutprogrammet

Denna guide riktar sig till VFU-handledare på Arbetsterapeutprogrammet vid Medicinska fakulteten, Lunds Universitet.

Kursinformation

Termin 1

I termin 1 får studenterna i uppgift att intervjua en verksam arbetsterapeut med syfte att få en första inblick i vad det innebär att arbeta som arbetsterapeut och hur arbetsterapeutens arbete/arbetsdag kan se ut.

Termin 2

I termin 2 går studenterna två och två ut på en fältstudiedag antingen inom kommunen eller inom Region Skåne.

Termin 3

I termin 3 gör studenterna 4 veckors VFU. VFU perioden är integrerad med kursen Arbetsterapi 1 Bedömning och intervention. Denna VFU ligger under terminsveckorna 8-11.

Termin 4

I termin 4 gör studenterna 5 veckors VFU. Dessa ligger terminsveckorna 11-15.

Termin 5

I termin 5 får studenterna först en 3-veckors VFU-placering inom kommunal verksamhet (inom kursen ATPB55). Denna ligger terminsveckorna 7-9. Sedan har de en 4-veckors VFU-placering (kursen ATPB53) där de också har möjlighet att göra VFU på en ny arena, ordna med en egen VFU-placering eller åka utomlands. Denna VFU ligger terminsveckorna 12-15.

Termin 6

I termin 6 gör studenterna KUA i 2 veckor.