Analys: Ämnesguide

En guide över informationsresurser som vänder sig till dig som läser inledande analys.

Välkommen

Denna Libguide är utvecklad som svar på några vanliga frågor till personalen i Matematiska biblioteket, när studenter eller andra besökare vill hitta annan litteratur än kursböckerna, antingen för att få något förklarat för sig på ett för dem bättre sätt eller för att få fördjupa sig i något som nämns. Informationsresurserna är främst uttänkta för dig som läser inledande analys.

Guiden är skapad av bibliotekarie Ebba Ruhe, Matematiska biblioteket. Ämneskommentarer i guiden är gjorda av Tomas Persson, docent i Matematik på LTH.

Grundläggande läroböcker

•  T. Apostol, Calculus,vol. I och II. Denna på engelska författade lärobok behandlar analys i en och flera variabler.
  •  J. Månsson, P. Nordbeck, Endimensionell analys. Detta är den lärobok i analys i en variabel som för närvarande används vid LTH.
  • J.Månsson, P. Nordbeck, Flerdimensionell analys. Detta är den lärobok i analys i flera variabler som för närvarande används vid LTH.