Matematik i litteraturen

Läsecirkel

Våren 2018 startades på Matematikcentrum en skönlitterär läsecirkel med matematiskt tema. Cirkeln vänder sig till anställda, studenter och emeriti/ae på Matematikcentrum, både personer med djupa kunskaper i matematik och de som vill lära sig mer om matematik med hjälp av skönlitteratur. Upplägget är att en novell läses innan man kommer dit, för att sedan diskuteras när man träffas. Vid varje träff har någon fått i uppgift att stå för en kort inledning om de matematiska elementen i novellen, främst riktad mot de som inte är matematiker. Några diskussionsfrågor för den specifika novellen kommer också presenteras, som underlag för diskussionen. Hör av dig till biblioteket om du är intresserad av att få information om kommande träffar.

Texter som diskuterats

Novell: The Geometry of Love av John Chevers

Finns: tillgänglig att läsa på Saturday Evening Posts hemsida

Novell: Division by zero av Ted Chiang