Filmvetenskap

Att referera och citera

Vilket referenssystem du ska använda dig av beror på i vilket ämne du skriver din uppsats. de humanistiska ämnena använder i Sverige nästan uteslutande det som kallas Oxfordsystemet. Naturligtvis ska du alltid kontollera med din handledare vilket system du ska använda.

Hjälpmedel

Att publicera sin uppsats

LUP Student Papers ger Lunds universitets studenter en möjlighet att göra sina uppsatser och examensarbeten tillgängliga via nätet. Tjänsten omfattar ett inmatnings- och uppladdningsverktyg och en söktjänst. LUP Student Papers ingår i Uppsök, den nationella söktjänsten för examensarbeten som är en del av LIBRIS.

AWELU

An online resource for academic writing in English at Lund University. Covers the Writing process, Grammar & Words, Sources & Referencing and Academic Integrity. For anyone who needs help writing in English.

Filmvetenskap Lund

Jungfrukällan

Film var den mest dynamiska konstform som utvecklades under 1900-talet och möjligen också förra seklets viktigaste massmedium. Nu, under 2000-talet, omgärdas filmen av en rad nya audiovisuella medier – medier där den rörliga bilden fortfarande utgör kärnan i kommunikationen. Eftersom film och rörlig bild i audiovisuella medier är de kommunikationsformer som har vidast spridning över hela världen erbjuder de en väg att förstå samhället, kulturen och människan.

Filmvetenskap är ett ämne som studerar dessa uttryck ur kritiska, historiska och analytiska perspektiv.