Teaterhögskolan i Malmö

Campusguide som riktar sig till studenter, forskare och lärare på Teaterhögskolan

Sök svensk dramatik

• DramaDirekt - Sveriges största samling av digital dramatik
    En pjäsbank som grundades på initiativ av Sveriges Dramatikerförbund 1997. Projektet finansieras med hjälp av pengar från Statens Kulturråd. Pjäspärlor är DramaDirekts samling av äldre dramatik. Texter som tidigare har varit svåra att få tag på har digitaliserats och gjorts tillgängliga via internet. Här hittar du ett urval pjäser från den svenska dramatikens historia.
  • Dramawebben - fri svensk dramatik
    Ett digitalt arkiv över upphovsrättslig fri svensk dramatik. Dramatexterna finns återgivna i fulltext. Med det digitala pjäsmaterialet tillgängliggör och aktualiserar Dramawebben den svenska teaterns historieskatt.
  • Litteraturbanken
    Samlar svenska klassiker och gör dessa tillgängliga i pålitliga digitala versioner.
  • Samlade skrifter av August Strindberg

Databaser & elektroniska resurser

Arts & Humanities Citation Index (ISI)

A&HCI är en stor internationell databas som indexerar världens ledande konst- och humaniora-tidskrifter.

Digital Theatre +

Digital Theatre + innehåller strömmande video, digitala lärresurser och texter inom scenkonstområdet. Plattformen samarbetar med giganter som the Royal Shakespeare Company, Broadway HD och BBC men också med mindre teatrar och scenkonstutbildningar runt om i världen.

Routledge Performance Archive

Routledge Performance Archive (RPA) innehåller strömmande video- och ljudfiler samt teoretiska och kritiska texter på temat performance.

Scendatabasen

Här dokumenteras sökbar information om den professionella scenkonsten i Sverige: teater, dans, musikteater, nycirkus, mim och andra scenkonstformer. Här kan du söka på exempelvis titel, premiärdatum, upphovsman, medverkande, danskompani, teatergrupp, institution, gästspelsscen mm.

Svensk litteraturvetenskaplig bibliografi (1993-2000)

Svensk litteraturvetenskaplig bibliografi (SLB) är en ämnesbibliografi som är en del av den totala LIBRIS-databasen, och innehåller referenser till: monografier och samlingsverk, artiklar i samlingsverk och, i begränsad utsträckning, kapitel i monografier artiklar i tidskrifter och årsböcker, recensioner av litteraturvetenskapliga verk.

Kanopy

Videostreaming-service med filmer och dokumentärer

English Drama

English Drama innehåller mer än 3900 pjäser som spänner emellan 1200-talet och fram till början av 1900-talet, med verk av många kända brittiska dramatiker.

Folger Shakespeare Library

Folger Shakespeare Library är ett digitalt bibliotek, innehållandes alla Shakespeares samlade verk.

Användbara webbsidor

Rollboken - Dramaten

Dramatens rollbok sträcker sig från 18 februari 1908, då teatern på Nybroplan invigdes, fram till juni 2012 och omfattar alla slutspelade produktioner. Registret innehåller förutom skådespelare och rollnamn även uppgifter om vilka pjäser teatern spelat, med respektive författare, regissörer och ansvariga för scenografi och kostym angivna.

Databas med pjäser och dramatiker

Teaterförlag

• Columbine
    Colombine teaterförlag är en av de yngsta nordiska dramatiker-agenturerna, men representerar mer än 300 dramatiker, såväl skandinaviska som internationella författare.
  • Draken teaterförlag
    Draken Teaterförlag representerar några av Sverige mest etablerade dramatiker och manus- författare. Även ett antal utländska dramatiker.
  • Nordiska ApS
    Nordiska ApS är det största teaterförlaget i Norge, Sverige, Danmark och på Island.