Mänskliga rättigheter

Bibliotekskataloger

Startsida

I LIBRIS söker du bland materialet som finns på alla svenska universitets- och högskolebibliotek samt ett antal större folkbibliotek. Här finns böcker, tidskrifter, artiklar, kartor, affischer, noter, elektroniskt publicerat material m.m.

En snabbguide till Libris hittar du här.

LUBcat är Lunds universitets biblioteks (LUB) gemensamma katalog och innehåller bl.a. böcker, tidskrifter, rapporter och e-böcker. Här kan du köa för utlånade böcker, kolla din lånestatus och mycket annat.

E-böcker

Vissa böcker finns utgivna både i tryckt form och som e-bok, andra bara som e-bok. E-böcker hittar du i både LUBcat och i LUBsearch. I e-böcker kan ofta skriva ut enstaka sidor, göra understrykningar och kommentarer.

E-böcker i bibliotekskatalogen LUBcat

I LUBcat kan du söka och få fram e-böcker med direktlänk till boken. E-böckerna är markerade med texten "[Elektronisk resurs]" efter titeln. Klicka på länken vid Multimedia för att få fram boken i fulltext.

Via LUBsearch, universitetets söktjänst för elektroniska resurser, kan du nå e-böcker som biblioteket har tillgång till.

LUBsearch

Skriv ut från e-böcker
Utskriftsmöjligheter varierar för de olika e-boksleverantörerna. Det är inte tillåtet att skriva ut eller kopiera en hel bok på grund av upphovsrättslagstiftningen.

Samtidiga användare
De olika e-boksleverantörerna tillåter olika antal samtidiga användare.

Mer information om hur de olika e-böckerna fungerar finner du i ämnesguiden för elektroniska resurser: http://libguides.lub.lu.se/lubsearchochelektroniskaresurser/ebooks .

Fjärrlån och inköpsförslag

Hittar du inte boken eller artikeln du söker går det bra att beställa titeln som fjärrlån eller lämna ett inköpsförslag.

Svenska ämnesord

Svenska ämnesord (SAO) är ett kontrollerat ämnesordssystem som används i bl.a. Libris. Här kan du slå upp termer för att kontrollera vilka som används.

Google Books

Google Books är en söktjänst från Google som söker igenom texter i böcker som Google skannat in. Projektet är pågående, google scannar cirka 1000 sidor i timmen. Man kan inte läsa en fullständig bok och kvaliten på inscanningen är inte alltid optimal.

Katalog - 1957

Katalog -1957 är Universitetsbibliotekets kortkatalog över litteratur tryckt t.o.m. 1957. Katalogen står bredvid lånedisken på UB och har en alfabetisk del och en ämnesdel. Litteratur tryckt före år 1800 finns både här och till största delen också i vår bibliotekskatalog Lovisa och kan beställas där.

Katalog -1957 är även tillgänglig för sökning och beställning via nätet. Det är lämpligt att man först läser igenom Sökhjälp innan man börjar söka!

Mer information på: http://www.ub.lu.se/katalog-1957

Alfabetisk del