Religionshistoria

Om referering

Referera betyder i detta sammanhang att noga ange varifrån man hämtat information. Att referera fyller bl a följande syften:

• att påvisa att argumentationen är etablerad och/eller har stöd från ansedda forskare
  • att hjälpa läsaren att återfinna och kontrollera den framförda informationen
  • att visa upphovspersonen till informationen eller tankegången sitt erkännande

I vetenskapliga texter hänvisas till informationskällorna, dels i samband med att den lånade tankegången framförs i texten, dels mer utförligt i en referenslista i slutet av arbetet.

Det finns en stor variation på hur man skriver hänvisningarna, olika s k bibliografiska stilar (se nedan). En grov uppdelning är den mellan stilar som har hänvisningarna i noter (ofta kallat Oxforsystemet) och system (ofta kallat Harvardsystemet) som sätter hänvisningen inom parentes, i den löpande texten. Oavsett vilken stil som används är det viktigt att konsekvent följa ett och samma i hela arbetet. Ofta har institutionerna eller ämnet en särkild stil som alltid ska följas. Hör med din handledare.

Bibliografisk stil för KMS och TLV vid CTR

Bibliografisk stil för Bibelvetenskap vid CTR

Anvisningar hur fotnoter och bibliografi ska utformas finns i nedanstående bok från Society of Biblical Literature (SBL).

På sidan Referenshanteringsprogram i denna ämnesguide finns nedladdningsbara SBL-filer för EndNote.