Idé- och lärdomshistoria

Databaser vid Lunds universitet

En lista över alla databaser som Lunds Universitet har tillgång till hittar du här:

Här finns både licensierade resurser och fritt tillgängligt material utvalt av bibliotekarier. Du kan antingen göra en fritextsökning i sökrutan, söka alfabetiskt eller via ämne.

Urval av databaser inom filosofi & historia

• Past Masters
    Innehåller ett stort antal viktiga verk av bland annat Aristotoles, Darwin, Collingwood och Wollstonecraft.

Vetenskapliga publikationer

Open access

Internet History Source Books Project

Bilddatabaser

Britannica Image Quest innehåller nästan tre miljoner bilder och är tillgänglig via Lunds universitets bibliotek. Oavsett vilken slags bild du är ute efter finns här en uppsjö att välja mellan. Bilderna är fria att använda i undervisning och uppsatser, så länge man anger källan.

DPLA (Digital Public Library) - Innehåller bilder, texter, ljud och videoinspelningar. Rättigheterna till återanvändning varierar.