Idé- och lärdomshistoria

HT-bibliotekens tidskrifter

LUX-bibliotekets tidskriftsavdelning (Foto: Charlotte Högberg)

Läs mer på HT-bibliotekens sida Artiklar och tidskrifter om hur du hittar tidskrifter som Biblioteken vid Lunds universitet prenumererar på.  Här finns tips om hur du kan söka efter tidskrifter i bibliotekskatalogen LUBcat, en ämnesspecifik lista på tryckta tidskrifter som finns i HT-bibliotekens samlingar och var du hittar dem samt information om hur du kan gå tillväga om du inte hittar en artikel.

Hitta fritt tillgängliga artiklar

I Directory of Open Access Journals (DOAJ) listas tidskrifter som publiceras open access (d.v.s fritt tillgängliga)

Information om tidskrifter

I Ulrichsweb kan man få detaljerad information om mer än 300 000 tidskrifter. Här kan man enkelt se om tidskriften är av populärvetenskaplig eller vetenskaplig karaktär.

Referens- och citeringsdatabaser

LUBsearch

Library Logo

Om du är ute efter specifika artiklar är bibliotekets metasöktjänst LUBsearch den samlade ingången. Genom LUBsearch söker du i de tidskrifter och databaser som biblioteket prenumerar på. Allt material är inte tillgängligt i fulltext, utan ibland måste man gå vidare till den fysiska tidskriften för att få tag på artikeln.

Urval av tidskrifter för Idé- och lärdomshistoria

Nedan följer ett urval av tidskrifter inom Idé- och lärdomshistoria. Alla rekommenderade tidskrifter finns tillgängliga digitalt i fulltext.

E-publications

Library Logo

Genom e-publications i LUBsearch hittar du elektroniska tidskrifter via titel och får med direktlänkar till åtkomst av materialet.

Forskningsportaler

Google Scholar

Google Scholar är en sökmotor inriktad på främst vetenskapligt material. Är du inloggad på universitetets nätverk kommer du åt även licensierat material, dvs material biblioteket betalar för, via Google Scholar. Läs gärna Googles tips för hur du söker i Scholar!