Bokhistoria

Databaser A-Z vid Lunds universitet

Bokdatabaser

Digitalt kulturarv

"Alvin är en nationell plattform för långsiktigt bevarande och tillgängliggörande av digitaliserade samlingar och digitalt kulturarvsmaterial från svenska kulturarvsinstitutioner, men också en katalog över material som ännu inte hunnit digitaliseras." - så beskrivs databasen på sin egen sida.

Det är Uppsala universitetsbibliotek som har utvecklat och som underhåller den och som driver den i samarbete med universitetsbiblioteken i Göteborg och Lund. Även andra kulturarvsinstitutioner är medlemmar och bidrar med innehåll. I Alvin hittar du t.ex. personarkiv, diverse bilder och affischer, brev och skissböcker.

Mycket av det skannade och fotograferade materialet får användas fritt. Det framgår alltid i informationen om föremålet om upphovsrätt saknas, om det finns en Creative Commons-licens, eller om materialet är upphovsrättsskyddat.

Alvin

I videon nedan kollar vi på sökningen i Alvin. Den är textad och du sätter igång texten genom att klicka på CC-symbolen längst ner till höger i videorutan.