Digitala samlingar vid Universitetsbiblioteket i Lund

UB:s specialsamlingar. Teman

För dig som skriver uppsats eller examensarbete eller letar material till föreläsningar och gruppövningar är Universitetsbibliotekets specialsamlingar en guldgruva. Materialet är ordnat under ett antal inspirerande teman. Perioden 1500-1850 står i fokus. Utforska olika teman.

Arken

Vogue

Vogue Archive

A complete searchable archive of American Vogue, from the first issue in 1892 to the current month, reproduced in high-resolution color page images. Every page, advertisement, cover and fold-out has been included, with rich indexing enabling you to find images by garment type, designer and brand names. The Vogue Archive preserves the work of the world's greatest fashion designers, stylists and photographers and is a unique record of American and international fashion, culture and society from the dawn of the modern era to the present day.

Ämnesspecifika databaser

Czechoslovakia from Liberation to Communist State, 1945-63 är en digitaliserad samling bestående av mikrofilmade dokument relaterade till Tjeckoslovakien efter andra världskriget, fram till 1963.

East Germany from Stalinization to the New Economic Policy, 1950-1963 är en digitaliserad kollektion omfattande mikrofilmade dokument, som ursprungligen upprättades av USA:s utrikesdepartement med avseende på inrikesfrågor i det forna Östtyskland.  Samlingen ger en fördjupad inblick i den östtyska staten och dess levnadsförhållanden.

Empire Online är en databas som samlar material som kan vara intressant då man studera det brittiska imperiet. Materialet spänner över de senaste 500 åren.

Slavery, Abolition and Social Justice är en samlad ingång till arkiv, dokument och samlingar som berör slaveri. Databasen täcker slaveriet i olika länder och olika tidsperioder, från 1490 fram tills idag.

Testaments to the Holocaust är en digitalisering av det första arkivet, arkiv Wiener Library, som samlade in material som berörde förintelsen, antisemitisk verksamhet samt det tyska nazistpartiets brott mot mänskligheten. Databasen innehåller allt från fotografier, ögonvittnesskildringar till broshyrer och nazistiska publikationer.

The Victorian Web - literature, history, and culture in the age of Victoria

En databas som har samlat material som berör den viktorianska eran. Resursen täcker allt från bildkonst till teknik, genushistoria och poltisk historia.

BASE - Bielefeld Academic Search Engine of scholarly archives

BASE is a multi-disciplinary search engine of scholarly web resources developed by Bielefeld University Library.

Britannica ImageQuest

Bilddatabasen Britannica Image Quest, innehåller nästan tre miljoner bilder. Tillgänglig via Lunds universitets bibliotek.

Best of History Websites

Är en stor och prisbelönad ämnesportal för ämnet historia.